Inhoud
25 juli 2010,
Alweer editie 134... op naar editie 150!!!!
Een krant voor en door spelers!
- Bladzijde 1
Op de voorpagina vind je Het Onderschrift en de verjaardagskalender
- Bladzijde 2
Op de tweede pagina vind je alles over de Competitie.
- Bladzijde 3
Op de derde pagina vind je een verhaal en de Kookhoek
- Bladzijde 4
Op de vierde pagina vind je de producten rubriek van Niecke.
- Bladzijde 5
Op de vijfde pagina vindt je de beursbabels van Ome Kilo.
- Bladzijde 6
Op de zesde pagina vind je: het interview
- Bladzijde 7
Op de zevende pagina vind je: De middeleeuwse rubriek
| |
Ome Kilo's Beursbabbels
Een blik op de grote markt met jullie eigen ome Kilo
Waarde kapiaanse burgervaders en burgermoeders,
drukke zaken werden er deze week gedaan op de grote markt. Zo druk dat er een ernstig tekort ontstond aan bepaalde producten. Vanwege deze situatie ontstond er ook een run op boerenmarkten. Hoe? Dat vertelt jullie ome Kilo zo.
Met de terugkeer van Tommy uit Kailua stegen de prijzen van veel q0 producten weer als vanouds. Dit aangevuld met concurrent Portus Ostiae die eveneens scherpe prijzen is gaan hanteren. Ook voor de boten, die eerder door een notoire oplichter plotseling werden geschrapt uit zijn wensenlijst, vindt men daar een goede plek.
Het gevolg is natuurlijk dat veel handelaren direct de grote markt afstruinden om de soms scherpe koopjes in te kopen om direct door te kunnen sturen naar een van deze twee heerschappen die onderling zelfs een kleine discussie hadden over de ethische kwestie van de prijzen. Bij doorverkoop kunt u als stadhouder dus het beste gebruik maken van iemand die in uw eigen gilde zit, dat scheelt u de handelstaxen die u kleine anders wel moet betalen. Het is niet veel maar alle beetjes helpen immers.
Zoals reeds gezegd zorgde de prijzenstrijd voor grote tekorten op de grote markt van sommige producten. Wol bijvoorbeeld is tegenwoordig slechts zelden onder de [ct]80,00 verkrijgbaar. Andere, wolgerelateerde, producten maakten een flinke prijsstijging door. En dat, lieve Kapianers, maakt de weverij-industrie wel heel erg interessant!
Dat zagen we in de laatste tijd dan ook duidelijk aan de prijzen die de weverijen opbrachten op de veilingen. Waar de weverijveilingen eerder standaard beheerst werden door Robbie "De Snor," lijken er nu andere kapers op de kust. Niet eerder zagen we de prijzen die nu betaald worden voor weverijen, worden betaald met hetzelfde gemak als hoe dat nu het geval is.
Schoenen zullen ongetwijfeld een groot deel van de producties worden die zullen worden uitgevoerd door deze weverijen. Het zijn immers de schoenen die het de laatste tijd uitermate goed doen in de statistieken van onze trouwe monnik. U kent hem wel, die man die zo ruw de f5-ende koopjesjagers onder ons verstoord met zijn rekenwerk. Iets dat hij slechts een keer heeft nagelaten. Lang geleden, toen bier nog niet aan de plafondprijs van [ct]333,33 stond. Ziet u het verband?
Op het forum werd overigens weer eens pijnlijk duidelijk dat niet iedereen de termen "grote markt" en "de grote markt" uit elkaar weet te houden. Diverse stadhouders babbelden vrolijk over de prijzen en de statistieken in de welbekende "De Waag," zich niet realiserend dat zijn ondertussen hun waar in een neerwaartse spiraal brachten met hun verkoop. Dit is natuurlijk ook allemaal erg verwarrend voor de startende stadhouders. Daarom zal jullie eigen ome Kilo weer een poging doen om deze vreemde situatie nog eens uit te leggen.
In uw werkkamer ziet u rechtsboven het deurtje "marktplaats." Door hier naar binnen te gaan komt u terecht op de plek waar u en andere stadhouders hun waar kunnen aanbieden aan elkaar. De ideale plek voor stadhouders die nog niet een vaste afnemer hebben gevonden voor hun waar en voor hen die op zoek zijn naar koopjes. Deze plek wordt door de Kapianers "de grote markt" genoemd.
In uw stadhuis heeft u de mogelijkheid om gebouwen te bouwen. Hierbij heeft u een ruime keuze. Op de eerste plaats staan de productiegebouwen. Deze gebouwen gebruikt u om goederen te maken die u vervolgens weer kunt gebruiken om bijvoorbeeld te verkopen op, jawel, de grote markt. Direct onder de productiegebouwen staan echter nog meer mogelijkheden voor gebouwen onder het kopje "markt." Deze gebouwen geven u de mogelijkheid om uw goederen te verkopen aan de locale bevolking. Dat gaat in het begin niet snel. Een markt van 20m2 is er immers eentje die niet heel erg veel publiek zal trekken.
Zodra u deze marktgebouwen echter flink uitbouwd en dan ook nog eens voorziet van reclamepamfletten zult u merken dat steeds meer lieden van de kapiaanse bevolking de weg naar uw verkoopkraam weten te vinden en dat u telkenmale meer goederen tegen stijgende prijzen kunt verkopen. In dat geval spreken we van "een grote markt." Capice?
De monnik die voor ons de gemiddelde prijzen en kwaliteiten berekent maakt echter niet van beide markten gebruik bij zijn complexe berekeningen van de statistieken. Dat is ook logisch als we bedenken dat de producten die verhandeld worden op de grote markt, u kent nu het verschil, worden gebruikt om nogmaals te worden verkocht, op een grote markt, of om te gebruiken in een gevorderd productieproces, zoals bijvoorbeeld het leer voor de schoenen.
Het is daarom ook dat u sommige producten niet terugvindt in de bekende en ozo belangrijke statistieken. Leer en wol bijvoorbeeld zijn tussenproducten die worden gebruikt voor bijvoorbeeld schoenen en doek die dan weer wel kunnen worden verkocht op de grote locale markten. Of op de grote markt natuurlijk.
De prijzen die u kunt vragen en krijgen op uw locale markten zijn erg afhankelijk van een aantal factoren. De meeste factoren worden voor u door de welbekende monnik berekend. We hebben het hier dan over de gemiddelde prijzen en kwaliteit en het vraag en aanbod. Maar het is dus ook de omvang van uw markt en het aantal reclamepunten dat u erin stopt die een significant verschil maken in de verkoopsnelheid.
Bij gelijke markten met gelijke producten met gelijke kwaliteit en gelijke prijzen kunnen reclamepamfletten de verkoopsnelheid maar liefst zes maal hoger laten zijn dan zonder reclamepamfletten. Waarbij we wel moeten stellen dat 40.000 reclamepunten het maximaal effectieve is. En hoe u daaraan komt is heel gemakkelijk te berekenen. Een pamflet q0 voorziet uw locale markt van 1 reclamepunt. Een pamflet met q1 voorziet u van 2 reclamepunten en een pamflet met q2 voorziet u van 3 reclamepunten. Ziet u de logica? Uw locale markt van 100m2 kan dus de verkoopcapaciteit hebben van een markt van 600m2, en die van 2.400m2 van maar liefst 14.400m2!
Pamfletten kunt u zelf maken in de locale drukkerij of u koopt ze van de grote markt waar ze op het moment van schrijven zo'n [ct]10,00 per reclamepunt kosten. Zelf maken is vanzelfsprekend de goedkoopste manier om aan pamfletten te komen maar let op dat dit dan weer ten koste gaat van uw normale drukkerijproductie. Op de grote markt kunt u dus voor om en nabij de [ct]400.000,00 uw markt voorzien van voldoende reclamepunten. Als uw normale productie van de drukkerij meer oplevert dan dat, dan is de keus waar u uw pamfletten vandaan haalt natuurlijk snel gemaakt.
Naast de omvang van uw locale markten en de hoeveelheid reclamepunten is ook de gemiddelde prijs en kwaliteit erg belangrijk. Als de gemiddelde kwaliteit van een bepaald product in de statistieken erg veel hoger is dan de kwaliteit die u kunt produceren, dan zult u merkten dat het lastig is om de gelijke prijs te krijgen voor uw producten. Een heel hoge gemiddelde prijs maakt dat echter weer iets eenvoudiger.
De statistieken van het vraag en aanbod geven aan wat de bevolking van alle kapiaanse steden bij elkaar aan eisen stelt. De vraag overstijgt eigenlijk altijd het aanbod. Dit in tegenstelling tot producten op de grote markt waarbij dit meestal andersom is. Zo zien we dat er dagelijks bijna 16 miljoen stuks dons beddegoed worden gevraagd terwijl er op het moment van schrijven slechts 169 worden aangeboden. Geen wonder dat Apix uit Aersegock zulke goede resultaten behaald. Hij kan immers vragen en krijgen wat hij maar wilt!
Ook bij de broden wordt er een fractie aangeboden van wat er door de bevolking gevraagd wordt. En juist op die markt wilde de goede burgervader en wethouder van Kapi-Regnum's nieuwste gilde, Padangstad mij even wijzen. U zult begrijpen dat jullie ome Kilo de statistieken van het brood dan ook goed in de gaten heeft gehouden in de afgelopen week. En inderdaad, het brood, daar zit wat in. Want alhoewel de gemiddelde kwaliteit relatief laag is ten opzichte van veel andere producten, schrijft onze vrijwel altijd trouwe monnik vaker wel dan niet de plafondprijs van [ct]200,00 in de statistieken. Met een relatief lage kwaliteit graan, dat het overigens ook niet slecht doet in de statistieken maar dan wel in combinatie met een heel hoge kwaliteit, kan u dus al snel redelijk succesvol in de broodbusiness stappen.
En laat de broodhandel nu toevallig net een overeenkomstig verkooppunt hebben met het vee waarover we vorige week zo gezellig hebben lopen keuvelen, de boerenmarkt. We zien dan ook een stijging in de vraag naar die, voorheen zo ondergewaardeerde, marktgebouwen. De prijzen in die sector stijgen dan ook vrolijk mee! Exact lijkt nog even marktleider wanneer het op boerenmarkten aankomt maar Vvsmokey nadert hem snel. En dan zien we het belachelijke bod dat momenteel als laatste is gedaan op een recente veiling maar even over het hoofd.
Overigens zou het jullie ome Kilo niets verbazen als Exact, forumnaam thc, en Vvsmokey, forumnaam vvsmokey, samen meerdere interesses delen. Maar dat terzijde.
Het wegvallen van een welbekende handelsvrouw in ijzerwaren begint te leiden tot een ware strijd tussen verschillende steden. De tekorten aan kwaliteitsijzerwaren leiden vanzelfsprekend tot een markt waarin de vraag groter is dan het aanbod. En dat, lieve Kapianertjes, leidt uiteraard weer tot prijsstijgingen. Dat drukt vanzelfsprekend ook weer de marges op de eindproducten wat leidt tot minder winsten voor de handelaren aan het eind van de productieketting. En daarvandaan komen nogal wat morrende geluiden.
Toch is het geen vreemde ontwikkeling. Het past precies bij de overige gebeurtenissen die wij allemaal dagelijks meemaken in ons mooie Kapi-Regnum, marktverandering. Dat mag dan voor de meer ervaren stadhouders soms als pijnlijk worden ervaren, voor de minder ervaren stadhouders is het zoals het is. Hun marges zijn immers met andere zaken al rechtgetrokken. Zo maken zij tegenwoordig veel meer winst op bijvoorbeeld fruit en vee maar zijn hun inkoopskosten per product weer gelijk aan de stadhouders die reeds langer burgervader en -moeder zijn.
Morrende geluiden bij zowel de startende ondernemers (we willen meer mogelijkheden met bronnen en meer nadelen voor grote spelers,) als bij de stadhouders van grote steden (alles wordt alleen maar duurder) heffen elkaar dus grotendeels op. En wat blijft er over? Een dynamisch handelsspel waarin voor iedereen volop mogelijkheden zijn!
Tot volgende week en natuurlijk een altijd vriendelijke groet vanuit "De Bankzitter,"
jullie eigen fijne ouwe trouwe ome Kilo
|
|
|