Editie 12 | Bladzijde 4 12. feb 2025 AD
<<< vorige  


Inhoud


Zondag 23 december.
Het dagblad staat deze keer in het teken van de naderende Kerst!

Op de voorpagina vind je de Zaragoza Review, Het Interview en Het Onderschrift (nieuw!) - Voorpagina

Op de tweede pagina vind je De Troubadour (nieuw!), De schrijfwedstrijd en het nieuwste hoofdstuk van het verhaal - Pagina 2

Op de derde pagina vind je alles over het Raadsel van de Week en ook een ingezonden stuk over Midwinter - Pagina 3

En tot slot staat op de vierde pagina Dahantes Rubriek (nieuw!), alles over de Competitie en Het Achterbladverhaal van Minsk - Pagina 4

Dahantes rubriek



Lieve lezertjes, vanaf deze editie zal er af en toe een rubriek aanwezig zijn die mij is toegewezen. Deze rubriek noem ik gewoon Dahante's rubriek omdat ik geen zin heb om er een bling-bling naam aan te geven. Waarover zal mijn rubriek gaan?
Wel, we spelen allemaal een economie-gerelateerd spel dat zich afspeelt in de Middeleeuwen en af en toe wordt er ook gealludeerd naar de Nieuwe Tijd. Als leerkracht geschiedenis vond ik het wel interessant jullie informatie aan te bieden die soms oppervlakkig voorkomt in het spel. We beginnen meteen met iets dat we allemaal geweest zijn in dit spel: een lijfeigene.



Wat is dit? Ik hoor jullie meteen al denken: 'Dat is zoiets als een boer of een horige ...'
Ja, juist en onjuist.
In de Middeleeuwen hadden wij, zoals, jullie wel weten een standenmaatschappij. Bovenaan de geestelijken (clerus), middenin de adel of de nobiliteit en onderaan ... de rest.
De rest bestaat uit boeren en tot dusver hadden jullie gelijk: lijfeigenen en horigen zijn allebei boeren en zijn in dezelfde stand. Maar waarom dan een verschillend woord gebruiken? Is er dan een verschil tussen de twee? Ja, natuurlijk!
Er zijn twee begrippen in het woord 'lijfeigene', namelijk 'lijf' en 'eigen'. Dat wil niet zeggen dat hij zijn eigen lijf bezit, want dat doen de adel en de clerus ook en die noemen we ook niet lijfeigene. Het lichaam van de lijfeigene was in bezit van de heer (adel). Hij was gebonden aan de grond en aan de heer! Dat wil zeggen dat hij niet van het land mocht gaan en alles moest doen wat de heer hem zei. Hij moest zelfs toestemming vragen om te mogen trouwen!
In het woord 'horige' hoor je dan het werkwoord 'horen'. Een horige moest dus ook luisteren naar zijn heer. Maar als hij dat wenste, dan kon hij zijn boeltje pakken en verhuizen naar een andere. Hij was dus niet gebonden aan de grond.
Waarom moeten ze allebei luisteren naar de heer? Op welke grond denk je dat ze werken? Op die van de heer uiteraard, dus de heer verwacht wat terug voor het mogen overleven op zijn gebied.
De lijfeigene mag niet kiezen wat hij zaait of zelfs wat hij van de oogst mag houden. Dat bepaalt de heer. In zekere zin kan je de lijfeigene een slaaf noemen, maar meestal werd een slaaf beter behandeld.
De horige mag wel kiezen wat hij zaait en hoe hij voor de rest zijn tijd besteedt. Hij heeft, voordat hij bij de heer kwam wonen, een mondeling contract met hem gesloten, waarin staat hoeveel hij terug moet doen voor de heer. Dit kennen jullie vast wel als 'cijns', een heel oud woord voor belastingen. Ofwel geeft de horige een deel van zijn oogst af ofwel mag hij klusjes doen op de hof van de heer.

Een lijfeigene en een horige zaten dus in dezelfde stand. Maar de laatste had iets meer persoonlijke vrijheid dan de eerste.

Voor de volgende keer: we hebben gezien dat er drie standen zijn: clerus, adel en de rest. Waar zitten de koopmannen dan? Toch niet bij de rest!

Groetjes,

Dahante





Competitie:

Gans K0 a 8 ct
24/12/07-31/12/07

Iedereen heeft zitten aftellen. Ja ja, dat weten we. En eindelijk zijn de feestdagen er: lekker eten, vele cadeautjes, weerzien tussen familieleden, ... Het zijn toch blije dagen.

Maar de Kerk doet een smeekbede naar de rijke kooplui. Het aantal armen is drastig gestegen sinds vorig jaar en de Kerk heeft dit onderschat. Nu heeft ze veel te weinig voedsel om aan de armen te schenken.

Ze vraagt of de kooplui hun hart opnieuw willen openen voor de minderbedeelden en Ganzen willen schenken. Gewone Ganzen, geen geroosterde. De Kerk zal de Ganzen wel plukken en klaarmaken.

Ze heeft aangekondigd dat zij, die de meeste Ganzen schenken, een eervolle beloning zullen krijgen. Wanneer kan je de ganzen insturen? Vanaf maandag 24 december tot en met maandag 31 december 23.59 uur. Stuur een contract naar het dorp "Competitie" met kwaliteit 0, en prijs 8 ct per gans

Dus nogmaals de voorwaarden om mee te doen:

  • Sluitdatum 31 december 23:59
  • Per contract versturen aan Competitie
  • Kwaliteit 0, prijs 8 ct per gans.









Het achterbladverhaal




Kerstfeest en andere rituelen



Starend uit het raam, zie ik de prachtige kerstboom, die het gilde recentelijk heeft geplaatst op het marktplein van Minsk. Elke avond worden er weer talloze kaarsjes aangestoken, tot genoegen van de kinderen, die dan een kerstwens mogen doen. Even vergeet ik de talloze contracten, die ter ondertekening op mijn bureau liggen en ga terug naar mijn jeugd.

Ik groeide op in een klein dorpje en handelde al op jonge leeftijd. Er was maar één doel in mijn leven en dat was snel veel geld verdienen. In mijn dromen, stond ik achter het roer van een groot zeilschip, maar in werkelijkheid was het niet meer dan een minuscuul vlot, dat amper bleef drijven. Boten hebben altijd een bijzondere aantrekkingskracht op mij gehad. De geur van teer, de wapperende zeilen, het knarsen van het want en steevast stond dan naast mij een wonderschone jongvrouwe met koperkleurige haren. Mijn jeugd is inmiddels voorbij, maar op momenten als deze, zie ik elk detail weer haarscherp voor ogen en word enigszins melancholiek.

Eén van de hoogtepunten tijdens de midzomernachtwende is nog steeds de openbare verbranding van heksen, uitbuiters, valsspelers en charlatans. Nog voor de kerstdag is aangebroken wordt de stad gezuiverd van alle gespuis, dat de stadswachten gedurende het afgelopen jaar in de stinkende kerkers heeft verzameld. De handwerkslieden hebben een tribune gebouwd, waarop de gegoede burgerij zal plaatsnemen. Marktkooplui weten nog winst te halen uit de verkoop van rotte eieren en in verregaande staat van ontbinding zijnde vis, waarbij de beste werptechniek er gratis word bijgeleverd.

Op open karren, besmeurd met pek en veren, wordt het schorrimorri naar de grote markt gebracht, waarna het feest pas echt kan beginnen. Ik koop kaarten voor de eerste rang en een extra grote portie bedorven haring. Op vakkundige wijze wordt het vuur ontstoken en de trommelspelers beginnen hun geroffel. Als de karren voorbij komen, wordt er onder luid gejoel gegooid met onwelriekende etenswaren. Ik weet de geniepige oude kwakzalver midden in het gezicht te raken, die mij kort geleden had afgezet met een potje waardeloze everzwijnpasta.

Voordat het onomkeerbare oordeel wordt geveld, worden de kinderen veiligheidshalve naar huis gestuurd. De beulen geven elk slachtoffer een laatste pint mede, als pleister op de wonde. Dan is het moment daar, wordt het onvermijdelijke verricht en keert iedereen met een gevoel van rechtvaardigheid huiswaarts. Wat er de volgende dag overblijft is niet meer dat een enorme berg kolen, die de ijzerproductie in onze stad voor minimaal een heel jaar garant zal stellen



<<< vorige Weekblad Archief