Editie 13 | Bladzijde 3 2. jan 2008 AD
<<< vorige volgende >>>


Inhoud


Zondag 23 december.
Het dagblad staat deze keer in het teken van de naderende Kerst!

Op de voorpagina vind je de Zaragoza Review, Het Interview en Het Onderschrift (nieuw!) - Voorpagina

Op de tweede pagina vind je De Troubadour (nieuw!), De schrijfwedstrijd en het nieuwste hoofdstuk van het verhaal - Pagina 2

Op de derde pagina vind je alles over het Raadsel van de Week en ook een stuk over jaartellingen - Pagina 3

En tot slot staat op de vierde pagina Dahantes Rubriek (nieuw!), alles over de Competitie en Het Achterbladverhaal van Minsk - Pagina 4

Het raadsel van de week


Elke week verschijnt er in het dagblad een nieuw raadsel. De oplossing van het raadsel vergt over het algemeen enig hersenkraken, we zullen niet zo snel een flauw antwoord verwachten. Mocht je achter het antwoord zijn gekomen, stuur het dan op naar de redactie en maak kans op een van de drie Stenen der Wijzen die we elke week verloten onder de juiste inzendingen.

Het juiste antwoord zal altijd de daarop volgende week in het dagblad gepubliceerd worden, samen met de winnaars van de Stenen der Wijzen. Over deze uitslag is geen correspondentie mogelijk

Let op de voorwaarden om mee te doen:
  • Sluitdatum zaterdag om 23:59
  • Slechts ÉÉN oplossing per stad.
  • Insturen naar Tranqer
  • Het woord 'Oplossing' in het veld 'Onderwerp' bij je bericht


Het betoverde zwaard



Een avonturier zoekt een machtig betoverd zwaard. Na vele omzwervingen en gevechten, waar hij soms ternauwernood levend van wegwandelde, komt hij aan bij de grot van de draak die het zwaard bewaakt. De avonturier maakt geen kans tegen de draak, dus het is maar goed dat hij er niet hoeft tegen te vechten. Toch krijgt hij het zwaard niet zomaar. Er liggen namelijk 9 zwaarden, en ze zien er allemaal identiek uit. Achter hem rolt een reusachtig rotsblok voor de ingang. Wat verder staat er nog een manshoge balans (zo een weegschaal die in evenwicht moet zijn dus) Een inscriptie op de muur legt uit wat de bedoeling is:

Je hebt lang en ver moeten reizen om hier te komen, en dit is de laatste test: Alle zwaarden hier wegen evenveel, behalve het echte zwaard, dat is iets lichter.
Het is je toegestaan om de balans slechts 2 keer te gebruiken, daarna zal de draak je sowieso aanvallen, want hij weet zelf niet welk zwaard het echte is.
Met het echte zwaard zul je hem zonder probleem doden, met een vals zul je zelfs de kans niet hebben naar een ander zwaard te grijpen, dus kies met wijsheid.
Wanneer je de draak hebt verslagen, zal het rotsblok wegrollen.

Wees vriendelijk en help onze avonturier, want logisch denken onder dit soort stress valt niet mee. Hoe kun je in slechts 2 keer wegen erachter komen, wat het betoverde zwaard is?






Oplossing vorige week



Vorige week vertelden we hoe je op weg naar een kerstdiner bij een splitsing kwam met twee handelaren. De een liegt altijd, de ander spreekt altijd de waarheid. Met welke enkele vraag kun je in deze situatie erachter komen, welke kant je op moet?
Hier volgt de oplossing:


Vraag aan een handelaar: "Waar zou de andere handelaar mij naar toewijzen als ik hem vroeg welke kant ik op moet?" En sla de andere weg in.

Als je die vraag aan de leugenaar stelt dan geeft hij de verkeerde weg als antwoord. Als je die vraag aan de waarheidsspreker zou stellen dan geeft hij ook de verkeerde weg als antwoord.

Zo weet je welke weg het niet moet zijn en dus moet je de andere weg in.

Het was weer een echte hersenkraker en de welverdiende 'Steen der wijzen' gaat naar :
  • Steijl
  • Xanten
  • Richardstad


  • Gefeliciteerd!






    Ingezonden stukken

    Een af en toe terugkerende rubriek. In hele wisselende hoeveelheden krijgen wij copy binnen voor de krant. Sommige dingen zijn wel leuk maar ongepast voor het dagblad, andere dingen zijn wel leuk maar kunnen niet direct geplaatst worden en sommige dingen zijn gewoon leuk en passend. Soms krijgen we ook gewoon helemaal niks extra's binnen, zoals deze keer. Daarom hieronder na enig zoeken een samenhangend stukje uit de Wikipedia over jaartellingen en kalenders. Saai? Interessant? Lees maar!

    Christelijke jaartelling
    Internationaal wordt de christelijke jaartelling als standaard gehanteerd. Deze geeft aan hoeveel jaren er zijn verstreken sinds het moment waarop Jezus Christus verondersteld wordt te zijn geboren. Het begin van het jaar 1 geldt als het ijkpunt. Het ijkpunt is dus niet een jaar, maar een tijdstip. Dat verklaart ook waarom er geen jaar nul is. Het jaar -1 (1 v.Chr.) wordt dus gevolgd door het jaar 1 (1 n.Chr.).


    Notatie
    Als er sprake is van een jaar x gelegen vóór dit ijkpunt, zegt men in het Nederlandse taalgebied "x voor Christus" (afkorting "x v.Chr."), simpelweg "-x" of "x voor onze jaartelling". Een jaar x gelegen ná dit ijkpunt wordt aangeduid als "x na Christus" (afkorting "x na Chr.") of simpelweg "x". In sommige Engelstalige landen wordt tegenwoordig vaker een aanduiding gebruikt die niet verwijst naar de geboorte van Jezus: respectievelijk BCE (before the common era) en CE (of the common era). Een soortgelijke jaartelling met de aanduiding "voor onze jaartelling" of "onze jaartelling" was ook in gebruik tijdens het communisme in Midden- en Oost-Europa.

    In vooral de continenten Europa en Amerika kon (en ook nog wel kan) men ook de uitdrukking 'AD' tegenkomen; dit staat voor 'anno Domini' en betekent 'in het jaar des Heren' waarbij men dan een jaar na Christus op het oog heeft, bijvoorbeeld 2000 AD is het jaar 2000 na Chr.

    Geschiedenis
    De christelijke jaartelling werd (met terugwerkende kracht) geïntroduceerd door de Scytische monnik en tijdrekenaar Dionysius Exiguus, die in of kort na AD 525 zijn paastabel met de hierin vervatte nieuwe jaartelling presenteerde aan officiële vertegenwoordigers van paus Johannes I. Hoewel Dionysius Exiguus de omstreeks AD 400 door de Iberische historicus Orosius geïntroduceerde jaartelling Ab Urbe Condita (vanaf de stichting van de stad Rome) waarschijnlijk reeds kende (maar nooit gebruikte), schijnt Bonifatius IV (omstreeks AD 600) de eerste te zijn geweest die zich realiseerde wat het verband is tussen deze jaartelling en de christelijke jaartelling (hij stelde dat AD 607 = AUC 1360). Het heeft echter uiteindelijk nog meer dan twee eeuwen geduurd voordat men ertoe kwam de Christelijke jaartelling ook echt in gebruik te nemen als een volwaardig systeem ten behoeve van de datering van historische gebeurtenissen. Dat gebeurde pas door toedoen van de Engelse chronoloog en historicus Beda Venerabilis (in AD 731).

    Kalenders en jaartellingen
    Het is overigens een misverstand te menen dat kalender en jaartelling het zelfde is. Zo is er de Romeinse kalender, die achtereenvolgens in vele verschillende gedaanten sinds de stichting van Rome tot op de dag van vandaag heeft bestaan. De voorlaatste gedaante van de Romeinse kalender was de Juliaanse kalender (van -45 tot 1582), de laatste de Gregoriaanse kalender (vanaf het jaar 1582). We kunnen daarentegen niet zomaar spreken van de Romeinse jaartelling, of het zou de jaartelling ab urbe condita moeten zijn, maar toen deze in gebruik genomen werd, was er al meer dan een millennium van de geschiedenis van Rome voorbij. Evenmin kunnen we zomaar spreken van de christelijke kalender, want van 325 (niet eerder) tot 1582 was dat de Juliaanse kalender, en vanaf 1582 de Gregoriaanse. De reden dat we daarentegen wel kunnen spreken van de christelijke jaartelling is dat deze in het jaar 525 door Dionysius Exiguus geïntroduceerde jaartelling bedoeld was te zijn begonnen met Jezus' incarnatie. Dat Jezus mogelijk reeds een half decennium voor het jaar 1 werd geboren doet daar niets aan af.

    Nieuwjaarsdag en Kerstmis
    De reden waarom kerstmis (de veronderstelde geboortedag van Jezus) en Nieuwjaar niet op dezelfde dag vallen is een beslissing van keizer Constantijn de Grote in de vierde eeuw.

    De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joel-feesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. Op 25 december werd rond het Middellandse Zeegebied tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), besloot Constantijn de Grote dat de geboorte van Christus gevierd zou worden in de periode dat 'heidenen' reeds gewend waren te vieren. Bovendien waren de dagen rond 25 december reeds vrije dagen der saturnaliën.

    Verscheidene heidense gebruiken hebben vervolgens hun weg gevonden in de Kerstviering, zoals het optuigen van kerstbomen, alsmede het verbranden ervan.

    Andere jaartellingen

    In gebruik
    De christelijke jaartelling is na de Middeleeuwen door de Europese expansie van lieverlee gemeengoed geworden in de gehele wereld, al hanteren bepaalde volkeren of religies naast de christelijke jaartelling ook nog hun eigen jaartelling:

    Joodse jaartelling, vanaf 3761 v.Chr.
    Chinese jaartelling, vanaf 2697 v.Chr.
    Boeddhistische jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
    Seleucidische jaartelling, vanaf 312 v.Chr.
    Thaise jaartelling
    Ethiopische jaartelling, vanaf 8 n.C.
    Diocletiaanse jaartelling, vanaf 284 n.C.
    Islamitische jaartelling, vanaf 622 n.C.
    Japanse jaartelling, vanaf 1989 n.C.

    Niet meer in gebruik
    Egyptische Koningslijsten vanaf ongeveer 3000 v.Chr. tot begin onze jaartelling, zie ook Egyptische chronologie Romeinse jaartelling, vanaf 753 v.Chr.
    Spaanse jaartelling, vanaf 38 v.Chr.
    Republikeinse jaartelling, vanaf 1792 n.C.
    Fascistische jaartelling, vanaf 28 oktober 1922 n.C.

    Handelsburcht



    <<< vorige Weekblad Archief volgende >>>