|
|
<<< vorige
Inhoud
Zondag 6 januari.
Het eerste (dubbeldikke) dagblad van het nieuwe jaar!
Vanwege alle uitbreidingen misschien even zoeken naar je favoriete rubriek...
- Voorpagina
Op de voorpagina vind je de Beursweek, Zaragoza Review en Het Onderschrift
- Pagina 2
Op de tweede pagina vind je alles over de Competitie, Het Interview en Bigmamma's Kookhoek (nieuw!)
- Pagina 3
Op de derde pagina vind je alles over het Raadsel van de Week en ook de rubriek Ingezonden Stukken
- Pagina 4
Op de vierde pagina dan De Troubadour, De schrijfwedstrijd en het nieuwste hoofdstuk van het verhaal!
- Pagina 5
Op de vijfde (hele nieuwe) pagina vind je Het Hoekje van Chanovila (nieuw!), iets over Beloning voor nieuwe leden en Updates van het spel
- Pagina 6
En tot slot staat op de zesde pagina (jaja, dat wordt even doorbladeren!) Dahantes Rubriek en Het Achterbladverhaal van Minsk
|
|
Dahantes rubriek
Kapianers, deze rubriek noem ik gewoon Dahante's rubriek omdat ik geen zin heb om er een bling-bling naam aan te geven. Waarover zal mijn rubriek gaan?
Wel, we spelen allemaal een economie-gerelateerd spel dat zich afspeelt in de Middeleeuwen en af en toe wordt er ook gealludeerd naar de Nieuwe Tijd. Als leerkracht geschiedenis vond ik het wel interessant jullie informatie aan te bieden die soms oppervlakkig voorkomt in het spel. Reacties, suggesties of vragen? Mail ze naar Hoogdonck !
De term 'Middeleeuwen' wordt vaak gehanteerd om iets barbaars aan te duiden. Neem de krant maar eens. Je zult het er vast wel eens lezen. Dit is een cliché dat zo'n 500 jaar geleden is begonnen.
Als de Middeleeuwen (500-1500) gekenmerkt worden door religie (Christendom vs. Islam), dan wordt de volgende periode, de Renaissance, gekenmerkt door enerzijds de verwereldlijking (religie in dagelijks leven verdwijnt) en anderzijds internere religie (katholicisme vs. protestantisme). De drijfveer waren de humanisten: ze stelden de mens centraal en zochten kennis.
Zij waren het die de Oudheid verheerlijkten voor de Romeinse en Griekse kennis en wetenschap, het hoogtepunt van alle beschavingen. De periode die tussen de Oudheid en de Renaissance viel, was duidelijk een malaise voor hen, minderwaardig. Vandaar de naam middel-eeuwen. Het was slechts een tussenperiode, een overgang. 'Donkere Middeleeuwen' is ook zo'n gangbare term.
Het is die instelling van 500 jaren geleden die wij nu nog steeds hebben, maar het wordt tijd dat we deze met een andere bril bekijken. Meer hierover later.
Heksenverbranding is vaak iets dat sowieso, zonder nadenken, met de Middeleeuwen wordt geassocieerd. De aantallen worden ook vaak overdreven.
Heksen zijn moeilijk te categoriseren. Dat is belangrijk, omdat de Kerk dat nodig had. De kerkvader Augustinus had namelijk geschreven dat ketters met geweld terug naar het juiste pad moesten gebracht worden, bij heidenen mocht dat niet. Ketters waren namelijk ook christenen - ze kenden het Woord van God, maar weken er bewust van af. Heidenen waren geen christenen en hadden dus geen kennis van het 'ware geloof'. De Kerk had het dus met heksen moeilijk. Ze werden gezegd de duivel, Satan te aanbidden, die met vele namen bekend is, hij is het tegengestelde van God. Dus de heks moet van God weten, toch? Alsook is de duivel en Satan een overblijfsel van heidense goden zoals Bacchus, Dionysos, Baal e.d.
Ik zal jullie verhullen dat in de Middeleeuwen bitter weinig heksen verbrand werden. De doctrine van de Kerk stond nog niet scherp en nergens werd er gesproken tegen heksen. In feite was het standpunt van de Kerk dat geloof in hekserij als iets dat bestaat en kan, ketterij is, want het ontkent het bestaan van de Almachtige God. Hekserij bestond dus niet.
Pas in 1486, de aanvang van de Renaissance, werd de Malleus Maleficarum geschreven, De Hamer tegen Heksen, en begon de heksenvervolging. Niet tijdens de Middeleeuwen dus!
Geweld was schering en inslag in de Middeleeuwen. Er was niets anders dan oorlog, plundering, marteling, honger, ontbering, ...
Veel ga ik hier niet over zeggen. Kijk eens in de krant van vandaag. Daar lees je die dingen in het kwadraat. Het zou vrij hypocriet zijn te spreken tegen de Middeleeuwen als onze eigen troebele periode zelfs erger is.
Waarom hebben wij dat beeld over de Middeleeuwen?
Weer even een periode terug. Het Romeinse Rijk, één rijk, één gebied, constant. Vergelijk dit met de Middeleeuwen: verschillende gebieden, verschillende heersers, constant veranderend. Vandaar is het voor ons zo moeilijk een overzicht te krijgen van die Middeleeuwen.
Het Christendom, ach en wee, zo iets moeilijk om over te spreken. Maar belangrijk hoor! Het leven van de Middeleeuwer was ander dan die van ons nu. Hij leefde opdat hij naar de hemel kon gaan, leefde dáárnaartoe. Hij zag de wereld en de hemel verbonden met een dikke kabel.
Dat is nu niet meer, maar kan nog terug komen. Verwereldlijking heeft haar hoogtepunt enkele decennia geleden bereikt. Nu is er een beetje een teruggreep naar Christendom in West-Europa.
Waarom? Wij staan nu tegenover het Midden-Oosterse islam, wiens volgelingen een Middeleeuws religieus leven hebben. Zij denken op dezelfde manier als onze Middeleeuwse voorouders. Dat is niet slecht, hoor. Tegenover onze commerciële en weliswaar erotiserende maatschappij is dat helemaal niet slecht. Ik ken zelfs een kerk die veranderd is in een seksshop, ga maar eens na ...
We grijpen nu een beetje terug naar het Christendom om de Islam beter te begrijpen, maar ook om een religieuze identiteit te vormen tegen die van de Islam.
Daarom is het enorm belangrijk dat men de Middeleeuwen niet meer negatief bekijkt. Ze is er nog, in ons, sluimerend. Ze heeft ons gevormd tot wat we zijn. Ze is nog aanwezig in andere landen. Zie dit niet als negatief, maar eerder verrijkend
Groetjes,
Dahante
|
|
Schrijf zelf mee!
Ook al hebben we het dagblad deze keer uit kunnen breiden tot 6 pagina's,
we zijn altijd op zoek naar nieuwe kopij!
Als je denkt iets leuks te hebben,
een mopje, verhaaltje, raadseltje, cartoon, wat dan ook:
stuur het op en
help ons een nog leukere krant te maken!!!
Reacties? Graag op het forum of naar uw noodredacteur Ayron in Handelsburcht
|
|
Stripje
Bron: www.vlammetje.nl
|
Het achterbladverhaal
Winterspelen 2008
Vandaag zijn de eerste officiële Kapiaanse winterspelen van start gegaan. Na de ceremonie protocollaire en het ontsteken van het vuur, maakten de deelnemers een ronde door het stadium. Er waren maanden van voorbereiding aan dit toernooi vooraf gegaan en dat allemaal onder de bezielende leiding van beroemde graaf Samaranch, die kosten nog moeite had gespaard, om dit evenement tot een succes te maken. Hij had tal van groeves aangeschreven, die zich bereid hadden getoond partijen overtollig bouwmateriaal te doneren, die ze toch aan de straatstenen niet kwijtraakten.
De zondag is voor mij altijd een rustdag en ideaal voor ontspanning. Nadat ik een rijtuig had laten komen, vertrok ik samen met mijn vrouw naar het sportfestijn. Bij de ingang van het stadium werden pamfletten uitgedeeld, waarop de verschillende wedstrijdonderdelen en aanvangstijden stonden aangegeven. Iemand probeerde zakjes met gepoft graan te verkopen, maar menigeen lachte hem uit, omdat ze er niet over piekerden geroosterd kippenvoer te eten. Ik ga hiermee de wereld veroveren, verkondigde hij euforisch. Je bent niet goed snik man, antwoordde Krijn de zoutkoopman. Dit wordt een kassucces van de eerste orde, hield de venter vol. Dit word je ondergaan, klonk het op spottende toon. Dergelijke discussies waren altijd zeer amusant, omdat iedereen wel een mening heeft over de beste handelsstrategie. Om deze startende ondernemer toch wat te gunnen kocht ik een klein zakje van het spul en tot mijn verbazing smaakte het eigenlijk best lekker.
Er waren naast de algemeen erkende wedstrijdsporten, zoals het vatenrollen, het ringsteken en het paalwerpen, een aantal nieuwe disciplines toegevoegd. De eerste speldag van een doorslaand succes en er zouden er nog een zestal volgen. Bij thuiskomst trof een glunderende knecht aan, die met een fenomenale tijd een gouden medaille in de wacht had gesleept op het onderdeel beerputzitten. Ik beloofde hem morgen te feliciteren, in de hoop dat dan de ergste stank verdwenen was.
Minsk
|
|
|