Inhoud
04 09 2010,
- Bladzijde 1
Op de voorpagina vind je Het Onderschrift en de verjaardagskalender
- Bladzijde 2
Op de tweede pagina vind je alles over de Competitie.
- Bladzijde 3
Op de derde pagina vind je de middeleeuwse rubriek
- Bladzijde 4
Op de vierde pagina vind je de producten rubriek van Niecke.
- Bladzijde 5
Op de vijfde pagina vindt je de beursbabels van Ome Kilo.
- Bladzijde 6
Op de zesde pagina vind je het vervolgverhaal
- Bladzijde 7
dankwoord
| |
Ome Kilo's Beursbabbels
Een blik op de grote markt met jullie eigen ome Kilo
Gegroet kapiaanse edellieden,
de bijenwascompetitie nadert zijn hoogtepunt en dat is ook duidelijk te merken. Verschillende stadhouders hebben reeds aangegeven te zullen gaan voor de hoofdprijs, een schitterende gouden medaille, en weten de prijs van de kruiden en, natuurlijk, het bijenwas flink de lucht in te jagen. Dit uiteraard onder luid gejuich van de kleinere stadhoudertjes onder ons die hun winsten explosief zien stijgen.
Grote partijen bijenwas vinden gretig aftrek bij de competitiedeelnemers en jullie ome Kilo durft zelfs te stellen dat er nog niet eerder in de geschiedenis van ons mooie Kapi-Regnum zoveel miljarden kapiaanse daalders werden uitgegeven aan een individuele competitie. Steden die we bijna traditioneel bovenaan de lijst met steden met een grote hoeveelheid kapiaanse daalders zagen vertoeven, zien we nu dalen in positie met een grotere snelheid dan de populariteit van notoire oplichters, die u het rad voor ogen proberen te draaien door telkenmale van naam te wisselen, daalt
Hoewel de competities alhier natuurlijk zorgen voor een tijdelijke opleving van de markt in bepaalde producten, is er door onze deutsche freunde, die kluge leute aus dem Osten, ook gezorgd voor meer mogelijkheden om op de lange termijn te kunnen zorgen voor een stabiel inkomen voor de burgers van Kapi-Regnum. Zo zijn er onlangs diverse nieuwe interessante producten bijgekomen. Schilden, leren jassen, geconfijte appeltjes, perenbrandewijn en stroop onder andere.
De molenbakkerij draagt de zorg voor de peperkoeken, de geconfijte appeltjes en de zoete broodjes die over de toonbank moeten gaan vliegen maar van de andere producten zijn het voornamelijk de wapensmeders onder ons die een aanzienlijk voordeel kunnen gaan behalen uit de nieuwe mogelijkheden. De leden van het beroemde gilde "De Wapenkamer," onder de bezielende leiding van Timlind, hebben dan ook aangegeven zeer verheugd te zijn over de nieuwe mogelijkheden. Of deze ontwikkeling te maken heeft met de dreiging met wapens of de voorliefde van bewapening bij onze oosterburen is echter niet bekend.
Wat er natuurlijk over de toonbank dient te vliegen als zoete broodjes zijn natuurlijk.... de zoete broodjes. Helaas bleek echter dat juist dit nieuwe product enigszins achterblijft in de verkoopcijfers. Zo werden er op zaterdag slechts 7 (!) van deze eenheden genoteerd door onze vrijwel altijd trouwe monnik, u kent hem wel, hij die in al die tijd slechts eenmaal niet in staat bleek om, door de invloed van wijn, de statistieken te berekenen waarop jullie altijd zo smachtend zitten te wachten. We zullen het er maar op houden dat de kwaliteit van de wijn destijds nog niet het niveau had waarvan wij heden ten dage mogen genieten in de locale herbergen van uw mooie steden.
In tegenstelling tot de zoete broodjes waren de stellingkasten deze week wel ongekend populair. Waar we normaal wel enige schommelingen zien in de kwaliteit, bleef de kwaliteit deze week ten alle tijden ruim boven de dertig met enkele uitschieters die tegen de veertig aankwamen. We kunnen werkelijk spreken van een sterke ComeBack na een toch al niet onverdienstelijke periode waarin stelingkastenmarkt zich de meest stabiele factor binnen de meubelindustrie toonde.
Zoals u allemaal natuurlijk weet, worden er op de locale meubelmarkten niet alleen stellingkasten, stoelen, kasten, afijn... meubels verkocht, ook de schrijfveren vinden hun weg via deze populaire markten naar het publiek. Een enkele uitzondering daarop is die nare zeurende man in de werkkamer. Maar goed die heeft altijd wat. De ene keer is het licht niet genoeg en maakt hij fout op fout in de boekhouding, de andere keer is het het gebrek aan fatsoenlijke schrijfveren wat hem reden tot zeuren geeft.
De schrijfveren, die het in de afgelopen weken buitengewoon goed deden in de welbekende statistieken, lieten deze week enkele steekjes vallen. Nu kan men natuurlijk niet altijd op het scherpst van de snede leven, maar hier was duidelijk sprake van een daling in prijs van wel 20%. En op een prijsplafond van [ct]363,64 is dat natuurlijk een flinke klap voor de gehele drukkerij-industrie die het toch al zo moeilijk heeft vanwege het beroerde imago. De mogelijkheden tot verkoop van producten is immers beperkt tot de schrijfveren en de uitbouwtijden zijn lang. Dat in combinatie met een beperkte productiesnelheid van schrijfveren werkt natuurlijk niet in het voordeel van de drukkerij.
De prijzen van andere producten deden het overigens meer dan uitstekend, ook de andere drukkerijproducten. Enig nadeel voor onze vriendelijke monnik, en daarmee ook alle Kapianertjes, is dat veel van deze producten niet verkoopbaar zijn op eigen locale markten en daardoor ook niet in de welbekende middernachtelijke statistieken verschenen, mits de monnik niet teveel uit de abdijkelder had gesnoept. De beroemde Malinwa25 is zich ook aan het begeven op de markt van producten met kwaliteit nul en inmiddels is er daar een redelijke concurrentie ontstaan.
Met name perkament en boeken, beide uit de ondergewaardeerde kapiaanse drukkerijen, vinden gretig aftrek bij de huidige generatie kwaliteit nul inkopers. En het is de verwachting dat de prijzen van deze producten alleen maar zullen toenemen. Ze worden immers gebruikt om te leveren aan speciale gebouwen zoals de universiteit. Deze gebouwen vragen per opdracht steeds meer producten en de vraag zal dan ook enorm toenemen. Een uitgelezen kans voor de kleinere ondernemers onder ons. Juist ook omdat er geen onderzoeksniveau nodig in om de betreffende producten te kunnen maken, een drukkerij an sich is al voldoende om een mooie omzet te kunnen waarborgen en die komt al vanaf de rang burger beschikbaar.
Grote getalen vereisen natuurlijk langere productietijden dan kleinere. Het verschijnen van een nieuw statusgebouw, de kerker, is dan ook een uitgelezen kans voor zowel kleinere- als meer ervaren ondernemers om eens snel wat statuspunten bij elkaar te sprokkelen door de kleine opdrachten aldaar te vervullen. Dat lijkt heel makkelijk maar in de werkelijkheid is dat echter verre van waar. Eieren, kazen, peperkoeken en geconfijte appeltjes zijn nodig om de bewaarders en de beul aldaar tevreden te houden. En natuurlijk om wat gedetineerden om te kopen om na periode van uithongering tot bepaalde bekentenissen te komen.
Met name de kazen blijken nog erg schaars op de grote markt, u kent het verschil met een grote markt nog van de eerdere beursbabbels natuurlijk, terwijl de productie daarvan redelijk eenvoudig is. 1 bus melk, 1 emmer water en 0,05 zakken zout. Appeltje eitje zou men kunnen zeggen, om maar meteen wat andere kapiaanse producten bij naam te noemen. Knelpunt bij deze productie is natuurlijk de zout, dat momenteel tot aan wel [ct]6.000,00 wordt aangeboden op de grote markt. Maar wat betekent die prijs nu voor uw eindproduct? Uiteindelijk levert dat [ct]300,00 bij aan de kostprijs. In combinatie met een bus melk, gemiddeld beschikbaar voor [ct]80,00, een emmer water, [ct]0,24, en de productiekosten van [ct]1,00, komt uw kaas dan uit op [ct]381,24 per stuk. Let wel, deze berekening is volledig met ingekochte goederen beschikbaar op de grote markt op het moment van schrijven.
Aangezien de locale verkoop van kazen momenteel zo'n 12.500 stuks per dag beslaat aan minder dan [ct]150,00, terwijl het aanbod op de grote markt vrijwel nihil is, is er een enorme vraag vanuit de kapiaanse steden die naarstig op zoek zijn naar producten, waaronder kaas, om snel wat status voor hun kerkers bij elkaar te sprokkelen. Onderhandse verkoopprijzen van [ct]1.000,00 zijn zeker niet ondenkbaar.
Om afnemers te vinden voor uw kazen en andere producten kunt u zich het beste wenden tot vrij beschikbare kapiaanse media als het forum en de chat. Waarbij gezegd moet worden dat deze laatste door de inzet van Uw kiloknallert en de welbekende Blubbel uit Blubbelstad met hun nieuwe column "Pret op de chat," onder grote belangstelling staat van zowel de oude alsook de nieuwe generatie Kapianers en er dus volop mogelijkheden zijn om lucratieve handelsrelaties aan te gaan op zeer korte termijn.
Hopelijk kunnen wij jullie daar allemaal snel verwelkomen, maar tot die tijd natuurlijk een altijd vriendelijke groet vanuit "De Bankzitter," en tot volgende week,
Tot volgende week en natuurlijk....
een altijd vriendelijke groet vanuit "De Bankzitter,"
julie eigen fijne trouwe ome Kilo.
|
|
|