Inhoud
16 01 2011,
- Bladzijde 1
Op de voorpagina vind je Het welkomswoord en de verjaardagskalender.
- Bladzijde 2
Op de tweede pagina vind je de beursbabbels van ome Kilo.
- Bladzijde 3
Op de derde pagina vind je de verhalen van Veghea.
- Bladzijde 4
Op de vierde pagina vind je het raadsel van de week.
- Bladzijde 5
Op de vijfde pagina vind je "wist je dat.." en het recept van de week.
- Bladzijde 6
Op de zesde pagina vind je alles over de competitie
- Bladzijde 7
Op de zevende pagina vind je het dankwoord.
| |
De beurskrabbels van ome Kilo
Mijn waarde fruitige vrienden en vriendinnen,
vreemde zaken vinden plaats bij de fruitverkopen in ons mooie Kapi-Regnum. Onze fijne monnik, die op een enkele uitzondering daargelaten, de statistieken voor ons zo nauwkeurig bijhoudt, laat zaken zien die elk gezond kapiaans verstand te boven gaan.
Druiven lijken de nieuwe appelen te zijn. Tenminste, als we de verkoophoeveelheden mogen geloven. Waar het voorheen de appeltjes waren die als ultiem beginnersproduct konden worden neergezet, zonder daarover een negatieve uitspraak te doen, zo lijken de druiven deze plek te hebben overgenomen qua kwantiteit. Van geen enkel product uit de, zwaar ondergewaardeerde, fruitplukkerijen worden zoveel stuks verkocht als van de druiven.
Qua kwaliteit echter krijgen we van de statistieken een heel ander beeld. De noten, die eigenlijk altijd een ondergeschoven kindje waren alhier in Kapi-Regnum, laten vandaag de laagste kwaliteit van alle producten in de statistieken van onze trouwe monnik zien, slechts 3,64! Nu hoor ik u zeggen van "Ja maar ome Kilo, het dons beddengoed heeft een gemiddelde kwaliteit van 2,58 op de dag van schrijven." En daar kan ik u natuurlijk alleen maar gelijk in geven ware het niet dat deze exclusieve groep van mensen wel 24 maal zoveel betaald krijgt per product. Ruim [ct]1.400,00 per product tegenover een sobere [ct]58,00 per zakje pinda's. Dus....
Nu staat de fruitmarkt natuurlijk al langer onder druk. Hernieuwde belangstelling voor deze kapiaanse productielijn ten koste van langere productielijnen, die voorheen per uur een aanzienlijk hogere winst genereerden, wat op hun beurt weer meer startende kapiaanse ondernemers aantrok, die deze winsten, onbedoeld, wisten te devalueren, ten koste van de, gebruikelijke, fruitindustrie, wat de hernieuwde belangstelling voor deze tak door meer ervaren spelers verklaard, brengen grotere meesterherbalisten in stelling, in combinatie met beter gevulde schatkisten, die een opleving van de fruitmarkten veroorzaakten. Het is niet voor niets dat we zelfs een klassiek kapiaans beginnersproduct als appeltjes al op de mooie plafondprijs van [ct]100,00 hebben mogen zien staan.
Een en ander toont significant aan dat het meer dan eens van groot belang is dat iedere kapiaanse edelman, en ook -vrouw, zich bewust dient te zijn van het nut, en de essentie, van constructief prijzen. Met een hoge prijs in de statistieken van onze wijnliefhebbende monnik, wat ook de plotselinge opleving in de druivenindustrie zou kunnen verklaren, is daadwerkelijk iedere verkoper gebaad, ongeacht het een verkoper is van leren jassen danwel een kerstboom, momenteel de vervanging van de tafels, wat nu, zo na de festiviteiten rond de drie koningen ook wel eens achter de rug mag zijn, maar dat terzake, of een fruitsoort.
Een hoge prijs van een product in de statistieken zorgt er namelijk voor dat andere verkopers met groter gemak hun waar aan de locale bevolking kunnen slijten. Daarbij moet in acht worden genomen dat de kwaliteit van een product, of de non-kwaliteit in het geval van de noten, zoals we vandaag kunnen zien in de welbekende statistieken van onze vrijwel altijd trouwe middernachtelijke vriend, en ook de omvang van de marktgebouwen, in ons geval de locale fruitverkopers, eveneens een zeer belangrijke rol speelt. Het is immers geen geheim, sterker nog, iedere Kapianer hamert erop, dat een hoge kwaliteit sneller verkoopt en ook een fruitmarkt, of elk ander marktgebouw, van een redelijke omvang de aangeleverde producten sneller kan verkopen dan wanneer men het heeft over producten met kwaliteit nul op een, net gebouwde, markt van twintig vierkante meter zonder noodzakelijke reclamepunten, die verkregen kunnen worden door de toevoeging van reclamepamfletten, waarbij 40.000 het maximaal effectieve is. Waarbij moet worden aangemerkt dat, gezien het verbruik van de pamfletten van zo'n 30 a 50 stuks per dag, voor wisselende mogelijkheden, een enigszins hoger aantal wenselijk is.
Als kapiaanse fruitondernemer, of eigenlijk kapiaanse ondernemer van ongeacht welk product, is het dan ook van groot belang om te zorgen voor een combinatie van factoren die het mogelijk maken om uw product tegen een constructieve prijs aan de locale bevolking te kunnen verkopen door middel van het verzorgen van de juiste omvang van de locale verkoopmarkt met, als toegevoegde waarde, voldoende reclamepamfletten. Indien dit niet het geval is, is het verstandig, met het oog op de toekomst, waarin u ongetwijfeld van plan bent om de, door u geproduceerde, waar te verkopen op een andere manier te weten de veilingen, op het forum, danwel de grote markt of zelfs via contract aan opkopers die u, wellicht, kunt vinden binnen uw gilde, via de marktomroeper of via het forum.
Daarmee voorkomt u dat de prijzen van de, door u geproduceerde, fruitsoorten worden "misbruikt" om, mogelijk ongewild, een fruitrecessie, of in het geval van andere producten, een recessie in zijn algemeenheid, te veroorzaken waardoor u mogelijk de verkopen op uw locale markten zal moeten uitstellen vanwegen de immer aanhoudende, mede door u veroorzaakte, onmogelijkheid uw waar aan constructieve prijzen te kunnen slijten. In dat geval kan u beter de verkoop overlaten aan de, reeds eerder genoemde, inkopers van de betreffende fruitsoort danwel uw keuze qua fruit overwegen om, alsnog, mee te kunnen komen in de gang naar de plafondprijs.
Blijf fris en fruitig en verkoop, indien mogelijk, constructief of anders aan de tussenhandelaren!
Een altijd vriendelijke groet vanuit "De Bankzitter."
|
|
|