Editie 157 | Bladzijde 2 20. feb 2011 AD
<<< vorige volgende >>>


Inhoud


20 02 2011,

- Bladzijde 1
Op de voorpagina vind je Het welkomswoord en de verjaardagskalender.

- Bladzijde 2
Op de tweede pagina vind je de game review van de week.

- Bladzijde 3
Op de derde pagina vind je de beursbabbels van Adrem.

- Bladzijde 4
Op de vierde pagina vind je alles over de competitie.

- Bladzijde 5
Op de vijfde pagina vind je het raadsel van de week.

- Bladzijde 6
Op de zesde pagina vind je de geschiedenis van..

- Bladzijde 7
Op de zevende pagina vind je Diana's intervieuw met..

- Bladzijde 8
Op de achtste pagina vind je het nieuws uit de stad.

- Bladzijde 9
Op de negende pagina vind je het dankwoord




Medieval 2 Total War

Review door: UrbanCohort

Medieval 2 Total War is uitgegeven door SEGA en The Creative Assembly in 2006 en speelt zich, zoals de naam al zegt, in de Middeleeuwen af.

Medieval 2 Total War is het vierde deel in de Total War reeks en komt na Rome Total War en de uitbreidingen Alexander Total War en Barbarian Invasion Total War. In Medieval 2 Total War is de kaart uitgebreid met grotere delen van Rusland en is Scandinavië opgenomen in de kaart. Daarnaast is nu ook heel Engeland beschikbaar om te veroveren., dit in tegenstelling tot Rome Total War. Er is een grote campagne kaart waar alle steden op te zien zijn en waar je legers kunt verplaatsen en diplomaten, spionnen en huurmoordenaars kunt verzetten. Het verschil met Rome Total War is dat je nu in een kort filmpje ziet hoe de opdracht die jij een spion of assassin geeft word uitgevoerd. Zo kan het natuurlijk goed gaan en de agent voert zijn opdracht met succes uit, maar het kan ook verkeerd gaan. En dan zijn er 2 mogelijkheden, de agent word betrapt en in een achtervolging gedood, of hij ontkomt aan zijn achtervolgers en je kunt je spion of huurmoordenaar de volgende beurt weer gebruiken. Dit alles is te zien in de filmpjes en ook hoe het verkeerd gaat. Wanneer je een huurmoordenaar de opdracht geeft om een generaal van de vijand te doden kan dit op verschillende manieren gedaan worden, hij schiet bijvoorbeeld een giftig pijltje vanaf een schuilplaats naar de persoon in kwestie, of hij dringt door in diens huis en laat een giftige slang los. Wanneer het goed gaat zie je de slang op het bed van je slachtoffer kruipen en daarna hoor je een gil en is het afgelopen, maar er kan ook een muis onder het bed vandaan rennen en de slang gaat achter de muis aan die weer achtervolgt word door een woedende assassin die zijn opdracht ziet mislukken, maar de slang kan zich ook richten op de assassin zelf en dan kun je dag zeggen tegen je huurmoordenaar. De filmpjes zijn een leuke afwisseling in het spel en geven zeker meer plezier in de game. Natuurlijk is het ook weer mogelijk om te onderhandelen met je buren, en er is een nieuwe optie bij gekomen, je kunt nu een verbond sluiten met een andere natie door 1 van jouw prinsessen met 1 van hun prinsen te laten trouwen. Op die manier worden de twee naties verbonden en kunnen er “hechte” banden ontstaan.


Natuurlijk zijn er verschillende naties beschikbaar. Er zijn in de game drie soorten landen beschikbaar, de katholieke landen, de orthodoxe landen en de moslim landen. Enkele van de katholieke landen zijn Engeland, The Holy Roman Empire, Scotland, France, Polen en nog wat kleinere koninkrijken, de orthodoxe landen zijn het Byzantijnse Rijk en Rusland, en de Moren, Turken en Egyptenaren vormen de Moslimlanden. Dan zijn er nog enkele Oosterse landen die niet gespeeld kunnen worden, de Mongolen en de Timoeriden. En natuurlijk de rebellen, een algemene naam voor opstandelingen, piraten en ander gespuis. De katholieke landen staan onder de Paus in Rome en zullen dan ook opdrachten ontvangen van deze Paus. Dit werkt bijna hetzelfde als de Senaat in Rome Total War, met 1 verschil, en dat is dat er nu alleen een Paus is en de bevolking van Rome geen vinger meer in de pap heeft. Wanneer de Paus je dus vogelvrij verklaart kun je aanvallen verwachten van zowat elk katholiek land, en vraag me niet hoe het kan, maar ik heb nog niet 1 keer een level gespeeld zonder dat ik door de Paus vogelvrij werd verklaard. Ik werd aangevallen door een aangrenzend katholiek land, dus ik val hem aan en ik verover bijna zijn hele gebied, vervolgens krijg ik een bericht van de Paus dat ik de vijandelijkheden tegenover een christenbroeder moet staken, terwijl hij begon, it’s unfair , not funny, niet dat ik me daar iets van aantrek, wanneer de Paus begint te zeiken over mijn oorlogsinstelling verover ik gewoon Rome en ben ik van dat gezeur af. Altijd vervelend een beslissend orgaan boven je. Daar maken we korte metten mee. Niet dat je dit direct een minpunt van de game kunt noemen. De Paus was natuurlijk de grootste macht in die tijd en bijna heel Europa danste naar zijn pijpen. De Paus kan ook kruistochten uitroepen en je vragen hier aan deel te nemen. Zo’n kruistocht kan gericht zijn tegen een Oosterse stad zoals Jeruzalem of Antiochië. Maar wanneer je geëxcommuniceerd word kan de Paus ook een kruistocht tegen jouw afroepen en dan moet je hard vechten om je eigen hachje en die van je bevolking te redden. Daarnaast is er nog een Raad der Edelen, die kun je niet kwaad maken of bij hen in aanzien stijgen, maar ze betalen goed wanneer je hun opdrachten uitvoert. De orthodoxe en moslim landen hebben geen orgaan boven hen, maar wel een Raad der Edelen.

Natuurlijk is het ook nodig om je rijk goed te besturen en door middel van belastingen of handel de schatkist te vullen. In Medieval 2 Total War zijn er twee manieren om je steden uit te bouwen. Je kunt er een kasteel van maken, dit levert minder belastingen op, maar je kunt meer en betere militaire eenheden rekruteren in die kastelen. Of je maakt er een gewone stad van en dat levert natuurlijk veel belastingen op. Het laatste niveau van elke stad of kasteel komt bij allebei uit op een Citadel, dus een kasteel met daaromheen een grote stad. In kastelen kun je verschillende militaire gebouwen bouwen om betere militaire eenheden te kunnen rekruteren. In steden maken deze militaire gebouwen plaats voor een herberg, een kerk of een boerderij om de bevolking te spekken. Je kunt ten allen tijde je kasteel ombouwen tot stad of andersom, je stad tot kasteel ombouwen. Dit kost wel wat cash, maar teveel kastelen zorgt echt voor een min in je begroting en te veel steden zorgt weer voor een tekort aan legers. Daar komt nog bij dat de campagne map er grafisch geweldig mooi uit ziet, iets wat we ook mogen verwachten van deze game natuurlijk. Ook op de battlemap is het een en ander verbeterd ten opzichte van Rome Total War.


Zo zijn de steden en kastelen in Medieval 2 Total War geweldig mooi om te zien. Dit zijn echt geweldige mooie graphics en je kijkt dan ook je ogen uit. De Middeleeuwse steden zien er ook echt als middeleeuwse steden uit met steegjes, kerken en niet te vergeten een grote muur rondom de stad. Ook de kastelen zien er erg mooi uit en je vergeet gewoon te vechten wanneer je al dat moois ziet. Maar ook de gewone landschappen zijn een lust voor het oog. Alles is goed uitgewerkt en dat mag er zijn. Er zijn verschillende soorten bomen in een bosje te zien, niet allemaal dezelfde soort bomen zoals bij Rome Total War en zonder ondergroei, maar ook kleine struiken en vooral het gras is erg mooi gemaakt. Natuurlijk zijn ook de eenheden beter uitgewerkt, zo zul je nu verschillende soldaten zien, niet meer 80 dezelfde soldaten, maar veel meer variatie in kleding en uiterlijk. En ook de gevechten zijn realistischer. Geen robotbewegingen meer, maar levensechte animaties waarbij je duidelijk ziet dat een soldaat reageert op de bewegingen van zijn tegenstander. Zo zul je ook vaak duels op het slagveld zien tussen twee soldaten.

De gameplay op het slagveld is nagenoeg hetzelfde als bij Rome Total War, behalve dat je iets andere eenheden hebt. Er is onderscheidt tussen zware en lichte cavalerie. De lichte cavalerie zijn sneller terwijl de zware cavalerie door hun zware uitrusting minder snel en bewegelijk zijn, maar wel weer dodelijk wanneer ze in charge zijn. En wanneer je wat verder in het spel komt word het buskruit uitgevonden waardoor je de beschikking over kanonnen en geweren krijgt. Door de uitvinding van het buskruit worden muren overbodig en dat zul je snel merken wanneer je een stad verdedigd tegen dit duivels vuur. Gelukkig zijn de kanonnen snel uit te schakelen met een cavalerie charge en ook de soldaten met geweren zijn geen partij voor een chargende groep cavalerie. Maar wanneer je ze goed gebruikt kunnen ze een dodelijk wapen zijn en kun je elke slag winnen, want door geweren en kanonnen te gebruiken laat je het moraal van je vijanden flink dalen. Ook dat speelt een grote rol in M2TW, net zoals in Rome Total War moet je oppassen dat je generaal niet het loodje legt. Anders zullen je soldaten sneller graag terug naar de ploeg willen en dan ben je in notime van je leger af… Nog een leuke bijkomstigheid in M2TW is dat je ook vijandelijke soldaten gevangen kan nemen. Aan het eind van de slag, wanneer je weer terugkeert naar de campagne map, heb je drie opties wat betreft deze gevangenen. Je kunt ze natuurlijk vrijlaten, en wanneer je alleen met je pijltje over die knop gaat zul je de gevangenen horen smeken om toch vooral die knop aan te klikken, je kunt ook losgeld vragen aan de leider van hun natie. Helaas trappen ze hier niet altijd in en dan worden de gevangenen gewoon gedood. En je kunt direct overgaan tot het doden van de gevangenen. Ook wanneer je met je pijltje over deze knop gaat zul je de gevangenen horen kermen om dat toch vooral niet te doen. Wanneer je de gevangenen vrij laat zal je betreffende generaal die jouw leger aanvoerde in de slag een positieve aanmerking krijgen, genaamd chivalry. Wanneer je ze echter dood zal hij een negatieve bijnaam krijgen en dat word opgeteld bij de beruchtheid van deze generaal. Berucht of beroemd dus.

Echt een topper in de Total War serie. Zeker een aanrader voor de fanatieke gamers onder ons.
Greetz,
UrbanCohort









<<< vorige Weekblad Archief volgende >>>