Editie 161 | Bladzijde 2 20. mrt 2011 AD
<<< vorige volgende >>>


Inhoud


20 03 2011,

- Bladzijde 1
Op de voorpagina vind je Het welkomswoord en de verjaardagskalender.

- Bladzijde 2
Op de tweede pagina vind je de beursbabbels van ome Kilo.

- Bladzijde 3
Op de derde pagina vind je alles over de competitie.

- Bladzijde 4
Op de vierde pagina vind je het nieuws uit de stad.

- Bladzijde 5
Op de vijfde pagina vind je Diana's intervieuw met..

- Bladzijde 6
Op de zesde pagina vind je het gilde verteld.

- Bladzijde 7
Op de zevende pagina vind je de geschiedenis van..

- Bladzijde 8
Op de achtste pagina vind je het raadsel van de week.

- Bladzijde 9
Op de negende pagina vind je het dankwoord




Ome Kilo's Beursbabbels

Een blik op de grote markt met jullie eigen ome Kilo

Waarde kapiaanse edelmannen en jonkvrouwen,

De afgelopen handelweken hebben ons een aantal zeer interessante, en ook leuke, ontwikkelingen laten zien. Zo zagen we dat met name tussenproducten enorm in prijs stegen. De boten en netten waren niet aan te slepen met als gevolg dat er een enorme vraag ontstond naar onder andere vlas, wat dan ook eveneens sterk in prijs toenam. Niet verwonderlijk als we zien dat er voor netten met een redelijke kwaliteit ruim [ct]300,00 wordt betaald. De prijs van het vlas, dat in de goede oude tijd toen jullie ome Kilo nog wel bekend stond als Uw gramploffert, was op de grote markt zo nu en dan, evenals ijzererts, soms wel tegen kostprijs verkrijgbaar, is dan ook niet meer te vergelijken. Inmiddels behoren dat soort zaken gelukkig tot het verleden want we zijn hier in ons mooie Kapi-Regnum natuurlijk niet om de boel maar weg te geven maar juist om onze schatkisten flink te vullen. En dat doen we dan ook allemaal.

Het is daarbij natuurlijk van groot belang dat we kritisch naar de marktontwikkelingen kijken en de prijsfluctuaties nauwlettend in de gaten houden waarbij het soms handig kan zijn om uw kapiaanse collega’s even voor te laten bij het binnenharken van de keiharde kapiaanse daalders. Zo lazen we vorige week over het leer dat vanuit het niets bijna in prijs verdubbelde. Wat naar alle waarschijnlijk duidde op een leerparty bij de schone Brigitte van het voormalige Trannytown. Enkele ongeduldige leerhandelaren dachten een snelle slag te kunnen slaan en boden hun leer aan tegen prijzen die voor leerliefhebbers bijzonder aantrekkelijk waren. Maar aangezien de bijbehorende broeken vaker wel dan niet een achterkant ontbreken, is er natuurlijk op een gegeven ogenblik een dalende vraag naar leer. Door uw leer vervolgens tegen uitermate sterk concurrerende prijzen aan te bieden op de grote markt zal de algehele prijsstelling dan ook dalen wat vanzelfsprekend tot gevolg heeft dat er in de kapiaanse leerindustrie minder wordt verdiend dan voor de dumping van overschotten. Zo zagen we de leerprijzen deze week dalen op de grote markt van ruim [ct]1.000,00 tot net boven de [ct]650,00. Nog altijd lucratief maar met het potentieel er meer uit te halen.

Ga in het geval dat u producten wilt aanbieden op de grote markt, waarbij u er rekening mee dient te houden dat de marktmeester al voordat uw waar verkocht is, reeds tien procent van de mogelijke omzet in zijn diepe zakken steekt, dan ook niet ver beneden de laagste prijs van dat moment zitten. Soms is het zelfs beter om, indien de prijs van het product dat u wilt aanbieden op deze manier, lager staat dan u had gehoopt, de producten nog even in het magazijn te laten. Zo ontstaat er weer een tekort op de grote markt waardoor de prijzen zullen toenemen waarna u, uiteraard, heel slim uw slag slaat. En mocht het nu zo zijn dat een van uw kapiaanse collega’s zijn of haar producten aanbiedt tegen een prijs net onder de uwe, dan kan het handig zijn om deze producten zelf op te kopen. Zo is uw product weer de goedkoopste op de markt, wat de verkoopsnelheid over het algemeen aanzienlijk verhoogt, en blijft het prijsniveau gehandhaafd. U kunt dan later de aangekochte producten weer aanbieden tegen een kostendekkende prijs, waarbij u uiteraard ook de marktcommissie van tien procent meeneemt in uw prijsstelling.

Een goed voorbeeld hierbij zijn de geiten. Geiten zijn, vanwege de introductie bij het kapiaanse lesprogramma voor nieuwe kapiaanse ondernemers, een populair product. Toch heeft het heel lang geduurd voordat de geiten het huidige prijsniveau hadden bereikt. Op de locale boerenmarkten gaan de geiten voor flinke bedragen van de hand, het prijsplafond van onze vrijwel altijd trouwe monnik staat echter op [ct]314,96, wat bij lange na niet het onderste uit de kan is in het geval van de geitenhandel. Op de grote markt zien we namelijk dat de geiten, die lang geleden een mooie [ct]100,00 voor een geit met kwaliteit nul opbrachten, de laatste tijd langzaam maar zeker richting de [ct]400,00 zijn geklommen. Een soort van berggeiten dus. Het heeft echter lange tijd geduurd voordat de geiten dat prijsniveau hadden bereikt. Dat komt uiteraard door het enorme aanbod van geiten uit de startende kapiaanse dorpen en steden, die ook nog eens een productievoordeel per vierkante meten hebben en dus met een flink aanbod kunnen komen. Doordat deze geiten steevast tegen de laagste prijs op de grote markt werden geplempt, en worden geplempt, duurt het voor de geiten veel langer om een heel hoge notering te bereiken. Gelukkig komt daar, mede door de toegenomen interesse in leer, nu langzamerhand een einde aan en kunnen beroemde geitenhandelaren, zoals Leentje uit Nature_Village en de welbekende handelaar in alles Arend, nu meer dan ooit goede zaken doen.

Onder de echte startersproducten valt natuurlijk ook het fruit. Een fruitlijn is immers heel erg eenvoudig op te zetten en levert binnen de kortste keren een veelvoud van uw investeringen op. Het zijn de laatste tijd echter niet meer alleen startende kapiaanse ondernemers die zich richten op de fruitteelt. Door toenemende concurrentie op alle vlakken van ons mooie Kapi-Regnum, wat tot enige schommelingen in de statistieken van de nachtbrakende monnik kan leiden, waarbij ik er voor de duidelijkheid op wil wijzen dat dat braken absoluut niet komt door de kwaliteit van de perenbrandewijn van Adje uit Oldenwood, tenzij verorbert in grote mate, stappen meer en meer zeer ervaren kapiaanse edellieden over op een verbreding van hun assortiment om de schommelingen in inkomsten te kunnen compenseren. Zo heerst Kapi-Jappie al lange tijd over de druiventeelt en levert ook ondergetekende zijn bijdrage aan de fruitproducties hier in het mooie Kapi-Regnum. Kenmerkend hierbij is vaak het bezit van grote fruitmarkten wat tot gevolg heeft dat er grote hoeveelheden fruit tegen constructieve prijzen kunnen worden verkocht in combinatie met een zeer acceptabele verkooptijd. De vraag naar fruit neemt dus toe, en daarmee de prijzen op de grote markt. Zo zien we zelden meer fruit tegen prijzen onder de [ct]60,00 wat er dan weer toe leidt dat een dergelijk aantrekkelijke prijs voor veel kleine ondernemers interessant wordt. Zo blijft onze fijne industrie toch maar mooi in beweging.

Zo ook de bierbrouwerij-industrie. Een grote bierbrouwer uit ons midden zat aan zijn plafond qua verdiensten en vroeg, heel verstandig, jullie eigen ome Kilo om raad. Nu is het zo dat jullie ome Kilo een groot liefhebber van bier is en er dan ook een uitgesproken mening over heeft. Wellicht kunnen sommigen van jullie zich nog herinneren dat Tomas, onze favoriete Soesterknol uit De Kwaak, zich eens ten doel had gesteld om maar liefst 100 herbergen van maximale omvang te gaan exploiteren. Een buitengewoon lucratief idee, mits er voldoende aanvoer van verkoopwaar is uiteraard. Stagnerende toelevering zorgde echter voor voortschreidend inzicht en leidde ertoe dat er ook in De Kwaak brouwerijen werden gevestigd die dit gebrek aan leveringen moesten gaan compenseren. Dergelijk grote herbergen kunnen echter dusdanig grote hoeveelheden bier verzetten dat er nauwelijks tegenop te brouwen is. En dat is nu precies waar de spreekwoordelijke schoen wringt. De spreekwoordelijke, want als we het hebben over de schoenen van Adje, dan weten we allemaal dat die inmiddels zoveel kilometers slijt dat de schoenen een beetje losjes om de voetjes slobberen.

Voor een kleine kapiaanse ondernemer is een verhouding van 1:1, waarmee bedoelt wordt dat er per brouwerij een herberg aanwezig is, een goed begin. Naarmate de omvang van deze gebouwen echter toeneemt, waarbij we er voor het gemak ook maar even van uitgaan dat de kwaliteit van het eindproduct meestijgt, zien we de prijsstelling van het bier in de locale herbergen explosief toenemen. Een goede zaak, want ons uiteindelijke einddoel is natuurlijk het binnenharken van zoveel mogelijk kapiaanse daalders, dus wat is er nu mooier dan wanneer u uw bier kan verkopen aan, bijvoorbeeld, [ct]600,00! Welnu, het is onder andere nog mooier als u uw bier kunt verkopen aan [ct]700,00. Of, als u twee keer zoveel bier kunt verkopen. Dat laatste zelfs in het geval u er een iets lagere prijs voor kunt krijgen. Mits deze uiteraard de plafondprijs van het bier van [ct]333,33 blijft overschrijden. Anders bent u namelijk bezig met het omlaaghalen van de prijzen in de welbekende, en ozo belangrijke, statitieken van de perenbrandewijnzuipende monnik, de schrik van de f5-ers onder ons.

Stel, u heeft 30 brouwerijen en 30 herbergen, waarbij u dus 1:1 werkt, of liever gezegd, het werk voor u laat uitvoeren. Dan kunt u uw schatkist behoorlijk vullen met kapiaanse daalders. Maar op een gegeven moment zult u merken dat u tegen een iets aangepaste prijs mogelijk 150% van uw bier zou kunnen verkopen. Dat is het moment dat u uw stad zou moeten gaan herindelen. Verkoop bijvoorbeeld 10 herbergen en schaf daar 10 brouwerijen voor aan. De verhouding wordt op die manier 2:1, u heeft dan immers 40 brouwerijen en 20 herbergen. Dit proces kan zich gedurende de ontwikkeling van uw stad meerdere malen blijven herhalen waardoor uw stad constant in beweging is. Kapi-Regnum is dus eigenlijk nooit afgelopen en constant in beweging!

Bovenstaande is voor de kleinere ondernemers onder ons natuurlijk nog niet echt interessant aangezien de ontwikkeling van uw stad jaren in beslag kan nemen en velen nog helemaal niet toe zijn aan een reorganisatie van gebouwen, of mogelijk zelfs nog helemaal geen gebouwen kunnen verkopen. Voor hen is het vooral interessant om zich te specialiseren in een gewild product. De vraag en het aanbod in de gaten houden is hierbij natuurlijk essentieel. Zo blijft de vraag naar grondstoffen, als hout en steen, heel hoog. En het hebben van enkele mijnen en houtmolens kan u in een later stadium onder andere van pas komen bij de productie van teer, kolen, ijzererts en dergelijke zaken. Maar ook het fruit en graan zijn eenvoudig te produceren en te verkopen zaken die de startende ondernemers onder ons inzicht kunnen bieden in de handel en wandel van ons immer veranderende, maar nooit saaie, mooie Kapi-Regnum.

Houdt de markten dus goed in de gaten, wees geen dief uit uw eigen schatkist en laat ook voor u gelden dat geduld een schone zaak is.

Tot volgende week, en natuurlijk een altijd vriendelijke groet vanuit “De Bankzitter,”



jullie eigen fijne ouwe trouwe ome Kilo











<<< vorige Weekblad Archief volgende >>>