|
|
<<< vorige
Inhoud
Het is midden in de zomer
en voor je ligt een extra editie van het Kapi Dagblad!
- Bladzijde 1
Op het voorblad vind je Het Onderschrift en een informatief stuk over goud
- Bladzijde 2
Op het tweede blad van deze folder vind je de aankondiging van de nieuwe Competitie, Het Interview en de Kookhoek
- Bladzijde 3
Dan vervolgens op het achterblad nog een tweede winkans: De Crea Wedstrijd en bovendien een stukje over Middeleeuws Goud.
|
|
Crea wedstrijd
Naast de lopende competitie maak je nu extra kans om in de prijzen te vallen. En deze keer heb je er geen metropool voor nodig met duizenden meters gebouwen en zelfs geen geleerde hersenen om raadsels op te lossen. Wij presenteren: de crea wedstrijd!
Wees gegroet edellui,
mijn naam is Tygoth, uit het verre land Nevard en onlangs benoemd modeadviseur van de vorst van Kapi Regnum. Nu ik geheel in mijn nopjes ben met de aanstaande hoeveelheid goud die naar het koninklijk paleis zal worden gestuurd en welke wondermooie producten hiervan gemaakt gaan worden, overschaduwt dit het gematigde succes van de vorige creatieve wedstrijd en daarom roep ik hierbij, in nauw overleg met de crew, een nieuwe wedstrijd uit!
Geheel in navolging van de huidige zomermodetrent in Kapi vragen wij jou het volgende:
Ontwerp een product van goud in de stijl van Kapi Regnum
en stuur ons hiervan een afbeelding!
De bedoeling is dat dit een creatieve wedstrijd wordt, dus wees origineel en verras ons. In ieder geval toegestaan zijn: grotschilderingen, knutselwerkjes met goudverf, geverfde schilderijen, etsen, tekeningen in Paint, gekleide figuurtjes, kosteloos materiaal, etc, etc, etc, en natuurlijk zijn ook combinaties van technieken mogelijk!
Bij een 'product' laten we verder ook je creativiteit de ruimte. Kettingen, ringen, sieraden, helmen, schoentjes, borstels, rekenraampjes... bedenk het maar en als het maar enigszins middeleeuws is, keuren we het goed!
De enige echte voorwaarden zijn dus dat het een willekeurig laat-middeleeuws product, gemaakt van of bedekt met goud moet bedragen en dat het gehele ontwerp volledig jouw eigen creatie is.
De beloning van deze wedstrijd zal uitgereikt worden in de zeldzame vorm van Originaliteitsmedailles - ongetwijveld een mooi hebbeding én een kostbaar goed in de huidige prijsrace in statussymbolen!
Het zal eenieder in deze tijd wel lukken een mobiele telefoon of digitale camera te lenen en zijn of haar meesterwerk op de gevoelige digitale plaat vast te leggen. Deze foto ontvangen wij graag van jou op tygothofnevard@hotmail.com. Je kunt rustig van je persoonlijke emailadres iets sturen, deze gegevens zullen niet worden opgeslagen, noch voor een ander doel gebruikt worden.
Na dit welomklede verzoek hoop ik zeer binnenkort de eerste inzendingen te ontvangen die kans maken op een extra boost voor hun Kapi stadjes! Vergeet natuurlijk niet je stadsnaam in Kapi erbij te vermelden... Voordat we deze wedstrijd sluiten geven we je wel 10 hele dagen, dus eindigend op 9 augustus middernacht!
Was getekend,
Tygoth van Nevard
>
|
|
Middeleeuws goud
Hoewel vele schatten bekend zijn uit de geschiedenis, hier even een licht op een bijzondere schat met middeleeuws goud:
De meeste oude kostbaarheden die over de hele wereld worden tentoongesteld, kunnen zo nodig van de ene plaats naar de andere worden gebracht; dat geldt echter niet voor de fabelachtige schatten van de kathendraal van Oviedo, hoofdstad van Asturië., Noord-Spanje. Hoewel Oviedo in de Middeleeuwen hoofdstad was van een christelijke vorstemdom, werd de stad nooit veroverd door de Moren en speelde hij een leidende rol bij de Reconquista. In de Cámara Sancta van zijn kathedraal worden de relieken bewaard die uit Toledo werden overgebracht toen die stad werd bezet door de Moren.
De Arca Sancta, de kist van cederhout waarin de relieken werden vervoerd, bestaat nog steeds. Hij is in de 11euw met bladzilver bekleed, waarin episoden uit de evangeliën zijn gebosseleerd. Naast relieken bezit de kerkschat prachtige sieraden. De kostbaarste stukken werden in 1977 gestolen. Toen ze werden teruggevonden, bleken ze uit elkaar te zijn gehaald; de restauratie van alle kostbaarheden duurde tot 1986. Nadrukkelijk aanwezig is het Overwinningskruis dat door Pelayo (stamvader van het Asturisch vorstenhuis) werd gedragen tijdens de beslissing slag bij Covadonga (718?) tegen de ongelovigen. In 908 (datum is in de achterzijde gegraveerd) schonk Alfonsus III de Grote het aan de kerk. Andere mooie stukken zijn onder andere de agaten doos (een geschenk van Fruela II in 910, toen hij nog prins was) en het engelenkruis.
De kunsten bloeiden in de "gouden eeuw" van het Asturische vorstendom. De pre-Romaanse kerken werden met gulle hand voorzien van kostbare liturgische objecten en votiefgeschenken, maar slechts enkele zijn bewaard gebleven, zoals de schatten van de kathedraal van Astorga.
Tot welke traditie in de edelsmeedkunst behoren de meesterwerken van Oviedo? De islam lijkt geen sporen te hebben achtergelaten. De mudéjar stijl met Moorse decoratieve elementen die kenmerkend zijn voor de Spaanse christelijke kunst zou later wel sieraden beïnvloeden, maar ontbrak in de 10e eeuw. Er zijn ook geen tekenen van edelsmeedtechnieken die de West-Goten hanteerden, de indringers die in 711 door de binnenvallende Moren werden weggevaagd. West -Gotische sieraden bereikten een uitzonderlijk hoog niveau en konden wedijveren met die uit andere barbaarse rijken. Tegen het eind van de West-Gotische heerschappij droegen ze een duidelijk Byzantijns stempel, waarvan de votiefkronen die in het Museo Arqueológico in Madrid zijn tentoongesteld op fraaie wijze getuigen.
Wel zijn overeenkomsten in termen van techniek (granuleren, filigraanwerk, monturen) en van smaak met stukken uit Noord-Italië en vooral het Karolingische Frankrijk. Waarschijnlijk waren er buitenlandse edelsmeden uit de gebieden aan de andere kant van de Pyreneeën werkzaam in Asturië (de engelen die volgens de legende een van de twee beroemdste kruisen van Oviedo schiepen?). Wie middeleeuwse sieraden onderzoekt, moet de tijd nemen. elk klein detail moet worden geapprecieerd zonder het vorige te vergeten en zonder het vermogen te verliezen zich evenzeer te verbazen over het volgende. Wie te ver van het Overwinningskruis gaat staan, zal de geëmailleerde zoömorfe decoraties en bloemmotieven niet opmerken. Wie te dichtbij staat, kan nooit de algehele structuur waarderen, symbolisch georganiseerd rond de middencirkel en vooral opgehangen aan de veelkleurigheid van de symmetrisch gerangschikte stenen (in een enkel geval gewoon gekleurd glas, zoals gebruikelijk was in de Middeleeuwen). En elke steen schittert met zijn eigen kleur en glans, hier overspoelt de kunst de natuur niet, maar omarmt haar.
Bron: www.conroz.com
|
|
|